When baking, follow directions. When cooking, go by your own taste.



2 dl havregryn (gärna fiberrika)
5 dl rågmjöl (jag anväder rågsikt eller dinkelmjöl)
2 tsk bikarbonat
1 dl krossade linfrön
1 dl solrosfrön
1 tsk salt
½ l filmjölk (typ a-fil)
½ dl honung eller sirap

Börja med att blanda ihop alla torra ingredienser. Efter det tillsätter ni filmjölken och honungen/sirapen och blandar till en deg. Ni behöver absolut ingen matberedare eller något sånt, det går på 2 minuter för hand.

Sen oljar ni en form och strör i tex: ströbröd, rågmjöl eller dinkelmjöl - det bestämmer ni själva. In i nedre delen av ugnen på 200 grader i 60 min och wooollla:



GODASTE BRÖDET, som dessutom tar max 10 minuter att slänga ihop och som sen bara är att skicka rakt in i ugnen. Enkelt, snabbt och gott!

Ett tips är att inte försöka skära upp det när det är för varmt - det blir lätt lite "degigt" och går sönder då. Självklart är det godast att äta när det är nybakt, men vänta gärna tills det stått en stund. 

Och angående alla paranteser och alternativ: det är bara att välja och vraka vad ni själva anser vara godast. Jag har provat på två olika vis och båda har gett gott resultat. 

Nu säger jag godnatt, dags att samla energi till nytt träningspass och ny skolvecka!





Kommentarer
Molly Bergström, UPPSALA

Haft en bra söndag?

Önskar dig en fortsatt trevlig kväll :)

2012-02-12 @ 21:36:22 | http://mooollys.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!